در آموزش قرآن کریم، در هر مرحلهای، اعم از آموزش روخوانی و روانخوانی یا مفاهیم و مانند آن، باید سعی شود که علاقه دانشآموزان نسبت به درس و کلاس افزایش یابد و شور و شوقی برای این کار در آنها به وجود آید.این اشتیاق با راههایی که معلم در کلاس پیش میگیرد و روشهایی که به اجرا درمیآورد، باید زیادتر شود و تا پایان درس و کلاس باقی بماند.
1.برگزاری کلاس قرآن، خارج از کلاس درس. تا حد امکان سعی میکردم، کلاس قرآن در نمازخانه مدرسه برگزار شود.این مسأله سبب میشد که کلاس از حالت یکنواخت درسی خارج شود و شکل مخصوص کلاس قرآن به خود بگیرد.البته در یکی دو مدرسه هم که مسجد در کنار مدرسه یا
چند تجربه در جذب دانشآموزان به آموزش قرآن کریم
نزدیک مدرسه بود، ضمن هماهنگی با هیأت امنا و امام جماعت مسجد و مدیر مدرسه، بیشتر کلاسها را در مسجد برگزار میکردم.
2.استفاده از رحل برای تلاوت قرآن کریم.سعی میکردم که به تعداد دانشآموزان، رحل تهیه شود؛حال به صورت خرید یا در صورت امکان، امانت یا به هر شکل ممکن دیگر.در بعضی از کلاسها هم که رحل به اندازه کافی نبود، از جعبههای یک اندازه که بخشی از آن بریده شده و برای استفاده مناسب شده بود، استفاده میکردیم.
کمکم که تعدادی رحل تهیه میشد، آنها را به کسانی میدادیم که مرحلهای از آموزش قرآن را گذرانده بودند و یا در اثر تمرین و ممارست، موفق به یادگیری روخوانی یا مفاهیم و.شده بودند.این امر سبب تشویق دیگران برای یادگیری میشد.
3.وضو گرفتن برای حضور در کلاس.دانشآموزان را برای شرکت در کلاس، به وضو گرفتن تشویق میکردم.البته داشتن طهارت هنگام دست زدن به کلمات و آیات و غیره توصیه میشد، ولی معمولا اام و اجباری در کار نبود.البته معمولا قریب به اتفاق دانشآموزان با وضو در کلاس قرآن حاضر میشدند.
4.شرح ضربالمثلهای قرآنی.آیات یا قسمتهایی از آنها را که به صورت مثال یا ضربالمثل در صحبتهای روزمره به کار میروند، در کلاس میگفتم و به دانشآموزان توصیه میکردم که این آیات را در دفتری یادداشت کنند، مفهوم و موارد استفاده آنها را نیز بنویسند؛مانند:انما المؤمنون اخوه، لیس للانسان الا ما سعی، ان مع العسر یسری، ان النفس الاماره بالسوء الا ما رحم ربّیو موارد دیگر.
5.حفظ و ترجمه دعاهای قرآنی، برای خواندن و تکرار دعاها و همچنین تلاوت آنها در قنوت نماز و غیره.توصیه به آموزش و یادگیری دعاهایی که خداوند به بندگان خود برای درخواست نیازشان دستور فرموده است، علاوه بر اثر مثبت و سازنده در فرد، سبب تشویق به یادگیری میشود.
درباره این سایت